تبلیغات
فرزاد فرزین - نقد آلبوم
هرجای دنیائی تو شانس فردامی

نقد آلبوم

چهارشنبه 26 اسفند 1388 02:31 ب.ظ

نویسنده :

جهت مشاهده نقد آلبوم به ادامه مطلب مراجعه کنید

منبع

بیوگرافی آلبوم:

 

 

خواننده :   فرزاد فرزین

...

     

آهنگساز :   فرزاد فرزین، حامد هاکان، پدرام کشتکار

...

     

تنظیم كننده :   فرزان فرزین، مهران خلیلی، کوشان حداد، نوید سپهر، محمد شاکر، پدرام کشتکار

...

     

ترانه سرا :   فرزاد فرزین، حامد هاکان، مرجان نوری‌نژاد، مریم اسدی، علی مهرگان، روزبه بمانی، علی یامشاد، یغما گلرویی، علی الهونی

...

     

نوازنده ها:   فیروز ویسانلو (گیتار اسپانیش)، مهران خلیلی (گیتار اکوستیک و کیبورد)، مسعود همایونی (گیتار الکتریک)، پیام طونی (ویلن سل و آلتو)، هژیر مهرافروز (سه تار)، مازیار ظهیرالدینی، میثم مروستی، علی جعفری پویان (گروه زهی)، هومن نامداری (ساکسیفون)، بهنام حکیم (یوزکی)

...

     

انتشارات :   چهره خندان (تهیه‌کننده: سعید عاصی)

...

ژانر :   پاپ

...

     

     

     

ماه انتشار:   اسفند

...

سال انتشار :   1388

نقد

 

کاور آلبوم:

 

همونطور که مشاهده میکنید کاملا این کاور حرفه ای طراحی شده و اصلا مثل کاورهای دیگه نیست یک کاور کاملا با ربط بود در پایین آرم یا همون لوگو شانس و نام خواننده و اینکه خود عکس فرزاد که در حال انداختن سکه که در فرهنگ عامیانه به این عمل میگویند امتحان کردن شانس خود که به نظر خوب میاد .

 

ترانه شانس:

 

ترک شانس به نظر شخص خودم بهترین ترک آلبوم بود به دو دلیل : ۱ شعر قوی و صدای رسا ۲ - تنظیم فوق العاده  این ترک با یک ملودی زیبا شروع میشه که با ترنس های که داده شده این ملودی بیشتر حس میشه - صدای فرزاد تو ترانه خیلی زیبا تر شنیده میشود افکتهای که روی این ترک گزاشته شده روی بقیه قطعات کمتر می باشد و به نظر من این ترک تا سالها ماندگار شود.

 

ترانه چرا دنیا:

 

با ترانه ای زیبا از علی مهرگان عزیز که این جور ترانه های با این سبک واقعا موسیقی ما نیاز داره ::::::: این ترک اولش با یک ملودی بسیار زیبا که با ساکسیفون و وییلون اسلو توسط استاد پیام طونی زده میشه که شنونده دوست دارد تا آخر ترانه این ملودی باشد و خواننده به احترام ملودی نخواند ولی زیبایی کار وقتی حس میشود که فرزاد با لحنی متفاوت تر نسبت به تمامی قطعات این آهنگ رو میخونه که انگار واقعا بغض عجیبی داره در این ترانه یعنی در پاساژ دوم کار (قسمت دوم) که فرزاد این تیکه رو میخونه (چرا هیچکی نمیدونه چه بغضی توی شبهامه - چه زخمایی ازت دنیا رفیق قلب تنهامه ) شنوده مو بر بدنش سیخ میشه که این نشون دهنده تکنیک های خوندن فرزاد فرزین می باشد  ضعف کار هم زمانی که این تیکه رو میخونه برای شنونده مقداری نامفهوم میباشد (بگو بگو که عمر از هر شب یه روزی داره) در کل این ترک در رده دوم کارها قرار میگیرد

 

ترک اون تو نیستی:

 

این ترک به نظر ماندگار ترین ترانه فرزاد فرزین باشد ولی

 

در این ترک فرزاد با شکل عجیبی ترانه رو میخونه انگار واقعا کسی اون رو ره کرده یا به هر شکلی ازش جدا شده که فرزاد تو قسمتهای پایانی ترک اونجا که میگه (اینها رو تو خواب میبینم شب تنهایی بلنده - اون که اشمکامو میبینه ولی چشمهاشو میبنده ) این قسمت به جرات میتونست گفت زیبا ترین قسمت آلبوم بود که در کل این ترانه به نظر من مقام سوم رو در بین ترانه ها آورده در ضمن نباید از بیس هاست كوشان به راحتی گذشت كوشان در این ترك بهترین تنظیم رو كرده كه ماندگار ترین اثر این تنظیم كننده خوب كشورمون خواهد بو.

 

تراک چیکه چیکه:

 

این تراک یکی از زیبا ترین ترانه ها رو داره که حامد هاکان خیلی روش کار کرده و آهنگسازی این ترک هم خود حامد انجام داده که با تنظیم استاد مهران خلیلی این تنظیم بهترین تنظیم آلبوم بود که فرزاد در این ترک قدرت هنجره خود رو به رخ میکشه که باید گفت اوج صدای فرزاد زیبا ترین چیزی است که در موسیقی ایران میشه دید و در کل باید بگویم این ترک ترک خیلی خوبی بود و رده چهارم رو به خودش در نظر سنجی من اختصاص داده.

 

تراک فانوس:

 

 این ترک با شعر فوق العاده و احساسی استاد که باید ایشون رو تحسین کرد آقای یغما گلرویی ترانه سرای ۲ آلبوم سیاوش قمیشی و در هر سه آلبوم فرزاد فرزین همکاری داشته که از نقاط قوت آلبوم به حساب میاد  خیلی بیشتر در موردش در سالهای بعد میشنویم در این ترک که با تنظیم نوید سپهر همراه شده باید بگویم که ضعف این ترک در تنظیم بود و اگر تنظیم ترک اسلو تر بود بیشتر به دل مینشست و در کل باید بگویم آهنگسازی این ترک در حد نام فرزاد نبود و میتونست خیلی خوشگل تر از این فرزاد عمل کنه ولی نسبت به موسیقی و ترک هایی که این روزها در موسیقی کشور میشنویم بهتر بود و این تراک رده پنجم نظرسنجی رو به خودش اختصاص میده.

 

 

 

 

تراك  كی میتونه:!!!

یكی از عجیب وغریب ترین ترك هایی بود كه به شخصه شنیده بودم ولی با سبكی خاص و منحصر به فرد فرزاد توانست توانایی خودش تو این سبك را به رخ بكشه كه در نوع خودش  بی نظیر یود آهنگسازی و تنظیم این ترك شبیه به تنظیم یكی از آهنگهای بهترین گیتار زن جهان در سالهای 2002-2003-2004-2005 یعنی استاد جیپسی كینگ بود كه این آهنگ با شروعی متفاوت نسبت به كلیه تركهای آلبوم و پایانی بی نظیر تموم میشود ولی تنها عیب این ترك خوندن فرزاد بود شاید زیاد با تنظیم كننده  هماهنگ نبود و شاید هم نخواسته صداشو رو بیشتر از این بكشه ولی در مجموع ترك بسیار بسیار زیبایی بود و شنونده از گوش دادن به این ترك حد اقل شاید بعد از 10 الی 12 بار خسته میشه این آهنگ در این رده بندی  رده ششم رو به خودش اختصاص میده.

ترك احساس من:

یك تراك كه با حدودا 5-6 جمله یعنی 5 سطر ترانه كه برای فرزاد فرزین ضعف محسوب میشود با تنظیم خیلی خوب فرزاد رو به رو شد در این اثر فرزاد سعی كرده به خیلیها نشون بده كه با 5 سطر میتونه خیلی عالی كار كنه  وبه نظر چند تن از دوستان ترك هیت و خیلی خوبی از آب در اومده و در این نظر سنجی هفتم میشود.

ترك برو برو ...

شاید تعجب كنید كه  چرا این ترك رده هشتم رو به خودش اختصاص داده ولی باید بگویم این تراك از نظر 80 درصد اهالی موسیقی بهترین ترك 10 سال اخیر موسیقی پاپ (به شخصه از اساتید دانشگاه تهران سوال گرفتم) در ایران می باشد در این ترك متفاوت كوشان حداد خیلی سعی كرده قدرت تنظیمش رو به رخ بكشه و این كار رو خیلی خوب انجام میده ولی ضعف كار اونجاست كه فرزاد روی بعضی از كلمات مانند   برو ---  دیگه------     نه دیگه و چند تای دیگه در اجرای قطعه ضعف لفظی نشون میده كه شنونده در اولین بار نمیتونه محسوس بشونده ولی بعد از چند بار شنیدن متوجه میشود

ترك دونه دونه

این ترك من یكی نتونستم نقدش كنم با عرض شرمندگی

ولی این رو بگم این تراك فراتر از حد موسیقی داخلی بود

 

ترك دیگه دیره

تلفیقی از تنظیم آهنگهای شوك و شراره

در نگاه اول شنونده فقط با بیس ها و ترنس ها خوش میگزرونه ولی به محضی كه به صدا فرزاد گوش میده میدونه كه این یك ترانه عادی نیست پس خوب گوش میده میبینه كه بله فرزاد تو این ترك برای تحریرهاش سنگ تموم گزاشته و  خیلی زیبا صداشو میكشه و تنها عیب كار آهنگسازی و گفتن كلمه دیگه دیره كه افكت و اكو آن زیادی می باشد این ترك رتبه دهم رو به خودش اختصاص میده كه برای اهالی موسیقی این ترانه خیلی زود حضم میشه و شاید هم زود فراموش.

ترك سوپر استار

یكی از ترانه هاییست كه به نظر من اگر در آلبوم نبود بهتر بود چون فرزاد با این كار یك درجا زده و اگر ترك گریه رو جایگزین میكرد آلبوم بی شك بهترین آلبوم ده سال اخیر (هرچند كه هنوز رقیب نداره ) میشد

در مجموع ترانه سرایی آقای الهویی خیلی خوب بود. صدای فرزاد هم خیلی رسا بود و چون قبلا شنیده شده بود زیاد در این آلبوم به چشم نمیاد.

 

 

 

 

دوستان عزیز هواداران محترم باید بگویم این نقد نظر شخصی من بوده شاید به نظر شما اصلا این طور نباشه به رغم از اطلاعات خیلی از سایتهای موسیقی این اثر بهترین و ماندگار ترین اثر فرزاد فرزین خواهد شد .

ما هم امیدواریم این طور باشد.

موفق  و موید باشید.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -